Mindset tijdens slaapcoaching

Mindset tijdens slaapcoaching

Niemand is perfect. Ik niet, jij niet en je kindje ook niet. Gelukkig maar, want als we zouden streven naar perfecte kinderen of situaties, dan zou dat veel stress opleveren. Je kindje gezonde slaapgewoonten leren, mag met aandacht en geduld. Ook als jouw kindje zelfstandig kan slapen en ‘s nachts doorslaapt, zullen er momenten zijn van verkoudheid, een slaapregressie, tandjes of ander ongemak die het slapen tijdelijk kan verstoren. Iedereen ervaart dagen waarop het slapen minder loopt dan je had gehoopt. Ook volwassenen slapen soms een aantal nachten slecht.

Je kind ondersteunen bij slaaptraining

“Ik heb alles geprobeerd en het lukt me niet om mijn kind te laten slapen!”
“Niets werkt, ongeacht wat ik doe!”

Bovenstaande zinnen hoor ik vaak. Het zijn allemaal variaties op hetzelfde thema en ze weerspiegelen allemaal hetzelfde. Ik kan je verzekeren dat ups en downs normaal zijn tijdens slaapcoaching. Een goede kinderslaapcoach helpt jou om op de juiste koers te blijven, zodat het slapen ook in jouw gezin makkelijker wordt. Je zult zien dat je vooruitgang gaat boeken. Met de gebruikelijke struikelblokken die erbij horen. Als ouder heb jij de rol om te zorgen voor een veilige en fijne slaapomgeving. Met geschikt beddengoed, een veilige slaapplek, goede temperatuur (niet te warm en niet te koud), donkere kamer, weinig omgevingsgeluiden en dat je kindje gepast is aangekleed. Je zorgt ervoor, dat de omgeving waarin je kindje gaat slapen, de slaap op een positieve manier ondersteund.

Je helpt je kindje ook voor te bereiden op de slaap die gaat komen, door je kindje een goed gevuld buikje te geven, een herkenbaar slaapritueel om de overgang van actief (wakker) naar passief (slapen) soepel te laten verlopen. Zorg voor een fijne slaapspreiding qua dutjes, zodat je kindje niet oververmoeid of ondervermoeid naar bed gaat. Je creëert dus goede slaapomstandigheden.

Net als bij het leren van elke nieuwe vaardigheid (leren lopen, fietsen, schrijven, lezen), heeft een kindje steun en begeleiding nodig van een ouder. Het belangrijkste is echter, dat je deze ondersteuning biedt om je kindje gerust te stellen en aan te moedigen. Je leert je kindje dat hij of zij mag oefenen om het te leren.

Dit doe je ook tijdens slaapcoaching. Je leert je kind nieuwe of andere slaapgewoonten aan. Niet om het slapen vóór je kind te gaan doen. Dat kan namelijk niet. Je kunt het leren fietsen of schrijven ook niet vóór je kind leren. Eerst leer je je kind fietsen met behulp van jou en je laat geleidelijk steeds een beetje los, zodat je kind het zelf kan ondervinden. Met jou steun! Dit lijkt misschien een subtiel verschil, maar deze shift in je mindset is aanzienlijk en een enorm belangrijk onderdeel tijdens de slaaptraining. Je focus is om er voor je kind te zijn. Je betrokkenheid geleidelijk terug te trekken en je kind gaandeweg meer zelf te laten doen.

Slaaptekort en ouderschap

Als je slaaptekort hebt, is het moeilijk om helder na te denken. Elk klein ding kan je van je stuk brengen en misschien ben je overweldigd door alles wat er online te vinden is over baby- en kinderslaap. De kans is groot, dat je veel informatie hebt opgezocht over dutjes, ritme, slaapmethodes, nachtvoedingen, doorslapen en zelfstandig leren slapen.

Heb jij op dit moment het gevoel dat je al van alles hebt opgezocht en/of hebt geprobeerd? Heb je evengoed het gevoel, dat je niet goed weet waar je moet beginnen? Of lijkt het allemaal gewoon niet te werken voor jouw kindje? Een soortgelijk gevoel hebben veel ouders, voordat ze beginnen met slaapcoaching. Je bent dus niet de enige!

Als je niet weet waar je moet beginnen, dan kan een vorm van hulp inschakelen een goede stap zijn in de juiste richting. Dit kan een oppas zijn, kinderopvang, het consultatiebureau, de huisarts of een kinderslaapcoach. Je hoeft er namelijk niet alleen voor te staan! Een kinderslaapcoach heeft alle kennis in huis om jullie slaapsituatie te onderzoeken en zorgt dat de puzzelstukjes weer bij elkaar worden gebracht.

Kinderslaapcoaching draait bij mij om persoonlijk advies, je krijgt een makkelijk te volgen plan op maat, passend bij jouw wensen, doelen en je kindje. Je hebt hiermee iemand aan je zijde, die je aanmoedigt bij elke stap die je zet, advies blijft geven, de slaapsituatie blijft monitoren en kan bijsturen als het allemaal even anders verloopt.  Het gaat namelijk niet altijd in één keer perfect.

Slaap is ontzettend belangrijk voor je welzijn. Iedereen heeft slaap nodig om goed te functioneren, ook je kindje. Als jij goed uitgerust bent, zul merken dat je meer geduld en capaciteit hebt om een leukere ouder te zijn. Het is oké om hulp te vragen! Wil je samen stap voor stap werken aan meer slaap? Mijn 1:1 coaching trajecten zijn daar geschikt voor. Tijdens de trajecten ben ik er voor je tijdens de ups en de downs. Wil je liever zelfstandig aan de slag met persoonlijk advies? Dan kun je bij me terecht voor een telefonisch consult.

Liefs, Marijke

Deel dit artikel

Lees meer blogs

13 april 2024

Droomvoeding geven

11 april 2024

Deelvoedingen

23 maart 2024

Mijn baby slaapt niet door