Hechting ouder en kind & slaapcoaching

Hechting ouder en kind & slaapcoaching

Kinderen worden geboren met de behoefte aan geborgenheid, veiligheid, nabijheid en bescherming. Veilige hechting is de wederzijdse verbinding tussen ouder en kind. Deze is onvoorwaardelijk. Na de geboorte van je baby is verbinding en veilige hechting ontzettend belangrijk voor een baby. Het vormt de basis van vertrouwen en dit leidt tot een duurzame affectieve (emotionele & liefdevolle) relatie. Een kind dat veilig gehecht is, kan zich later in zijn of haar leven verbinden in relaties. In deze blog vertel ik meer over hechting tussen ouder en kind, in combinatie met slaaptraining.

Hechtingsproblematiek

Er zijn een aantal risicofactoren, die kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van onveilige hechting en waarbij de kans op onveilige hechting groter is. Binnen elk gezin kan er hechtingsproblematiek ontstaan. Een aantal van deze belangrijke factoren zijn:

  • Armoede.
  • Misbruik of mishandeling.
  • Verslavingen.
  • (Emotionele) verwaarlozing.
  • (Financiële) stress.
  • Ouders met psychische problemen – bijvoorbeeld PTSS.
  • Onderling geweld tussen ouders.

Op lange termijn kan een onveilige hechting ervoor zorgen, dat een kind later in het leven moeite heeft om goede en stabiele relaties te ontwikkelen en te onderhouden.

Slaapcoaching en stress

De mate waarin je kind stress ervaart, wordt gemeten aan de hand van cortisol dat vrijkomt. Dit hormoon is verhoogd wanneer er stress wordt ervaren. Iedereen ervaart dagelijks – in meerdere of mindere mate – momenten van stress. Volwassenen, baby’s, peuters en kleuters. Denk hierbij aan de eerste keer dat je kind naar de kinderopvang gaat, een doktersbezoek of de tandarts. Je kindje vindt dit spannend en ervaart een moment van stress. Sommige kinderen moeten huilen vanwege spanning of ontlading.

We kunnen niet alle stress van onze kinderen wegnemen. Door spannende en nieuwe dingen te ervaren of vaardigheden te leren, geef je je kind weerbaarheid mee. Je leert je kind omgaan met dit soort situaties. Jij bent er als liefdevolle ouder om je kind hierin te ondersteunen. Je zult merken, dat als je kind het voor een tweede, derde of tiende keer doet, het steeds makkelijker gaat. Zo werkt het tenslotte ook als je volwassen bent. Nieuwe dingen leren en uit je comfortzone gaan, brengt in eerste instantie stress met zich mee. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je afgaat.

Dit geldt ook tijdens slaapcoaching. Je leert je kindje nieuwe vaardigheden en andere slaapgewoonten aan. Een voorbeeld: Je hebt je kindje maandenlang in slaap gewiegd. Dit werkte een tijd goed, maar nu niet meer. Je kindje huilt steeds meer en verzet zich. Het wordt fysiek ook te zwaar om je kindje lang in je armen te houden. Je bent vermoeid en wilt graag verandering. Jouw kind is tot dat moment niet anders gewend, dan op deze manier in slaap te vallen. Als je dit wilt veranderen, zal je kindje dus even moeten wennen aan een nieuwe manier van in slaap vallen.

Dit ontwennen van een oud patroon levert in de meeste gevallen weerstand op. Je kindje begrijpt niet waarom hij of zij niet gewoon in slaap wordt gewiegd, snapt de nieuwe situatie (nog) niet en weet niet wat er van hem of haar wordt verwacht. Klinkt logisch toch, dat je kindje huilt? Dit is gelukkig tijdelijk en uiteindelijk ga je naar een nieuwe en betere slaapsituatie. Tijdens het proces ben jij er als ouder om je kindje voor te bereiden, gerust te stellen en te begeleiden.

Het leren van nieuwe vaardigheden kan een aantal dagen tot soms weken duren. Dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals: Hoe lang bestaan de huidige slaappatronen al. Hoe vast zit je kindje dus in dit patroon? Het temperament van je kindje. Hoe consistent jij als ouder aan de slag gaat met de aanpak. De slaapmethode die je kiest. En ga zo maar door.

Voordelen slaaptraining

Uiteindelijk zal het op lange termijn de stress juist verlagen. Waarom? Omdat kinderen die goed slapen, voldoende kwalitatieve slaap krijgen, beter herstellen, uitgerust zijn, meer energie hebben en daardoor vaak vrolijker zijn. Kinderen die goed slapen hebben namelijk automatisch een lager cortisol niveau! Goed slapen, betekent ook vaak een goede verloop in de groei en ontwikkeling en een kindje dat beter gaat eten/drinken. Je leert je kind dat slapen in eigen bed comfortabel en veilig is. Op een liefdevolle manier die bij jullie past als gezin.

Het compleet willen vermijden van stress of tranen is dus niet realistisch. Grote kans dat je kindje nu ook huilt bij het naar bed brengen, omdat het in slaap wiegen niet meer werkt. Erkennen dat de huidige slaapsituatie niet meer werkt en veranderingen aanbrengen om deze te verbeteren, kan langdurige blootstelling aan stress en cortisol daadwerkelijk verminderen.

Om nog maar te zwijgen over de vele voordelen die komen uit het feit dat het hele gezin meer slaap krijgt! Een uitgeruste ouder heeft meer ruimte in zijn hoofd, ten opzichte van een ouder die mentaal en/of fysiek vermoeid is en/of veel stress ervaart. Als jijzelf voldoende energie hebt, ontstaat er automatisch meer ruimte voor verbinding met je kindje. Dit versterkt jullie hechtingsband alleen maar. Volg altijd je eigen gevoel. Er is geen goede of verkeerde manier om je kindje gezonde slaapgewoonten aan te leren. In de meeste gezinnen met wie ik werk, is slaaptraining kort en succesvol. De resultaten zijn een kindje die een nieuwe en belangrijke vaardigheid heeft: Het vermogen om zelfstandig te kunnen slapen en in een veilige vertrouwde omgeving tot rust kan komen.

Wil je meer weten over hechting en hoe je een fijne slaapbasis kunt leggen? Neem dan eens een kijkje bij mijn slaapgidsen. Liever samen aan de slag en persoonlijk advies? Ik help je met liefde via mijn 1:1 slaapcoaching.

Liefs, Marijke

Deel dit artikel

Lees meer blogs

12 januari 2024

Slaapmethodes

15 oktober 2023

12 maanden slaapregressie

10 oktober 2023

Overgang ritme wintertijd