Hoe werkt slaapcoaching

Hoe werkt slaapcoaching

Wat doet een kinderslaapcoach eigenlijk? En hoe werkt slaapcoaching precies? Met slaapcoaching leer je je kindje goede en gezonde slaapgewoonten en slaapvaardigheden. Slaapcoaching heeft als doel om de signalen en behoeften van je kindje te leren kennen en herkennen, meer slaap en rust te creëren en je zelfvertrouwen te geven in het ouderschap. Je hoeft geen slaapprobleem te ervaren om aan de slag te gaan met slaapcoaching. In deze blog vertel ik je meer over de voordelen van slaapcoaching en hoe het in zijn werk gaat.

Wat doet een kinderslaapcoach

De kans is groot, dat jij zelf al aan de slag bent gegaan met onderdelen die vallen onder slaapcoaching. Denk aan: het optimaliseren van de slaapomgeving, je kindje met een gevuld buikje naar bed brengen en een bedtijdritueel doen voor elk slaapje. Dit zijn allemaal onderdelen en de basis van slaapcoaching.

Je kunt zelfstandig aan de slag met de slaap van je kindje of met begeleiding. In de wereld van kinderslaapcoaching zijn ontzettend veel keuzes. Kinderslaap is namelijk populair en we weten inmiddels ook steeds meer over de biologie van babyslaap en het slaapgedrag van jonge kinderen. Er is veel kennis te vinden en dat maakt het soms ook lastig voor ouders.

Je krijgt waarschijnlijk goedbedoelde adviezen uit je omgeving en op het internet kun je ook overal een antwoord op vinden. Zoek je het antwoord dat jij graag wilt horen, dan kun je deze vinden. Zoek je het tegenstrijdige antwoord, dan kun je deze ook vinden. Veel ouders zien door de bomen het bos niet meer en blijven zitten met een kindje dat onrustig slaapt, veel wakker wordt ‘s nachts, korte dutjes doet of alleen maar slaapt in het bijzijn van een ouder.

Het ‘juiste’ antwoord is namelijk niet altijd te vinden. Vaak is het een combinatie van verschillende factoren waar een oplossing voor gevonden moet worden. Daarnaast spelen ook de voorkeuren en wensen van de ouders mee. Wat is jouw opvoedstijl? Op welke manier wil je je kindje bepaalde slaapgewoonten aanleren, maar ook het temperament van je kindje speelt mee.

Er wordt vaak – onterecht – gedacht, dat slaapcoaching of slaaptraining alleen betekent dat je een slaapmethode gaat toepassen om je kindje beter te laten slapen. Dit is niet waar. Slaapcoaching houdt veel meer in dan enkel en alleen een slaapmethode toepassen. Sterker nog, als we alleen een slaapmethode toepassen, is de kans heel groot dat jouw kindje niet beter gaat slapen. Het is enorm belangrijk om alle factoren die het slapen kunnen beinvloeden onder de loep te nemen. Dat is wat een kinderslaapcoach doet. Een kinderslaapcoach kijkt specifiek naar het kind, de situatie en de ouders.

Slaap verbeteren

Het verbeteren van het slaapgedrag begint bij een aantal simpele basisfactoren. Je begint eerst met het optimaliseren van de slaapomgeving. Als de omgeving waarin je kindje gaat slapen goed afgestemd is, maak je het je kindje al een stuk makkelijker om goed te kunnen slapen. Daarnaast kun je letten op de wakkertijden die passend zijn bij de leeftijd van je kind. Door je baby op de juiste momenten naar bed te brengen, kun je oververmoeidheid voorkomen.

Ook het aanbieden van voldoende en de juiste voeding zal ervoor zorgen, dat je kindje beter kan slapen. Daarnaast zijn de slaapvaardigheden van je kindje belangrijk. Lukt het jouw kindje bijvoorbeeld om zelf in slaap te vallen en ook weer door te slapen? Door rekening te houden met de behoefte van je baby – op meerdere factoren – kan je baby makkelijker slapen, langere dutjes doen en dit levert in de meeste gevallen ook goede nachten op.

Hieronder een aantal associaties die onterecht worden gelinkt met slaapcoaching.

Wist jij dat:

  • Slaapcoaching samengaat met het geven van borstvoeding.
  • Slaapcoaching samengaat met voeden op verzoek.
  • Jij je kindje gaat ondersteunen gedurende het hele proces.
  • De aanpak altijd op maat en persoonlijk is.
  • Slaapcoaching ook kan bij meerlingen.
  • Je je kindje niet alleen hoeft te laten.

Hulp van een kinderslaapcoach inschakelen

Je kunt zelfstandig aan de slag met slaapcoaching of met hulp en begeleiding van een kinderslaapcoach. Als je kiest voor het laatste, raad je aan om te zoeken naar een gecertificeerde kinderslaapcoach. Er is namelijk een reden dat er studies zijn voor dit beroep! Er is ontzettend veel kennis en wetenschappelijk onderzoek over kinderslaap.

Met een kinderslaapcoach krijg je persoonlijk advies, afgestemd op jouw situatie. Je krijgt de kennis en informatie om de slaapbehoefte van je kindje beter te begrijpen. Omdat elke kindje anders is en andere behoeftes heeft, is het dus belangrijk om naar alle factoren te kijken die de slaap beïnvloeden. Een kinderslaapcoach pakt de slaap dus op een holistische manier aan, waardoor je het op een eigen en unieke manier kunt toepassen. Tijdens dit proces krijg je begeleiding, steun, aanmoediging en zijn er ook momenten om de plannen en doelen eventueel bij te stellen – als dit nodig is. We weten namelijk nooit helemaal van tevoren hoe een kindje (en ouder) reageert op de aanpak. Een kinderslaapcoach blijft de situatie monitoren en dat maakt dat slaapcoaching vaak kort en succesvol is!

Je kunt ook zelfstandig werken aan de slaap van je kindje. Dit kun je doen door informatie op te zoeken via het internet, een boek te lezen of een online slaapgids aan te schaffen. Mocht je liever zelfstandig aan de slag willen, dan raad ik je aan om een logboek bij te houden tijdens het proces. Op deze manier kun je zelf patronen herkennen.

Geen goed of fout
Er wordt gelukkig steeds meer bekend over kinderslaap. Het is niet nodig om maandenlang slecht te slapen. Mijn advies aan jou, is om niet teveel te kijken naar anderen om je heen. Elk kindje is anders en elke situatie, gezin en opvoedstijl is uniek. Er is niet 1 beste manier. Doe altijd wat goed voelt voor jou en je gezin. Dit zal het juiste zijn voor je kind.

Ben je benieuwd naar mijn aanpak? Als gecertificeerd kinderslaapcoach help ik je graag naar meer slaap! Mijn werkwijze is liefdevol, op maat en gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Al veel ouders gingen je voor met een positief eindresultaat. Op mijn website bied ik persoonlijke trajecten, een los mailconsult of telefonisch consult. Je kunt ook zelfstandig aan de slag met een slaapgids.

Ik wens je veel succes!

Liefs, Marijke

Deel dit artikel

Lees meer blogs

24 mei 2024

Huilen tijdens slaaptraining

13 april 2024

Droomvoeding geven

11 april 2024

Deelvoedingen