Slaapmethodes

Slaapmethodes

Ze zijn er in alle soorten en mate: slaapmethodes om je kindje zelfstandig te leren slapen. Misschien je al eens een slaapmethode gebruikt. Of je ziet door de bomen het bos niet meer en vraag je je af: Welke slaapmethode past het beste bij mijn baby? In deze blog ga ik je meenemen in slaapmethode-land. Welke gebruik ik tijdens mijn slaaptrajecten met ouders en waar kun je op letten, als je een slaapmethode gaat toepassen. Lees je mee?

Hoe werkt een slaapmethode

Alleen het toepassen van een slaapmethode toepassen werkt, in meeste gevallen, niet. Een slaapmethode zelf is niet het wondermiddel. Het is namelijk eerst belangrijk om alle factoren die het slapen kunnen beïnvloeden na te lopen. Als niets het slapen kan verstoren, dan zal een slaapmethode effectief werken. Slaapcoaching focust zich dus altijd op stapsgewijze aanpassingen in het slaapritme van je kindje, de slaapbasis, voeding en als laatste de slaapvaardigheden. Dit laatste onderdeel is het zelfstandig leren slapen en hiervoor kun je een slaapmethode toepassen.

Voordat je begint met zelfstandig leren slapen, vraag jezelf dus eerst af of er verbeterpunten zijn in de slaapomgeving van je kindje. Is de kamer goed donker, zijn er geen omgevingsgeluiden die het slapen kunnen storen, is de kamer niet te koud of te warm, hebben jullie een herkenbaar en ontspannen bedritueel voor het slapengaan? Heeft je kindje onafhankelijke slaapassociaties tijdens het slapen? Denk dan aan white noise, slaapzak of een klein ademend knuffeltje. Dit is heel behulpzaam als we een kind zelfstandig leren slapen.

Als je dit hebt gecontroleerd, loop je vervolgens het slaapritme na van je kindje. Hoeveel uren slaapt je kindje overdag in totaal? Welke wakkertijd houd je aan tussen de slaapjes door? Past dit nog bij de leeftijd van jouw kind? Hoe zijn deze dutjes verdeeld overdag? Gaat jouw baby oververmoeid naar bed of is je baby nog niet moe genoeg om een goed lang dutje te kunnen doen?

Al deze factoren kunnen invloed hebben op het slapen van je kind. Als jij hebt gezorgd voor een fijne en veilige slaapomgeving, het ritme van je kindje klopt overdag, de timing van de voeding gaat goed en je kindje eet- en drinkt voldoende, dan kun je je kindje zelfstandig leren slapen. Dit kan met behulp van een slaapmethode.

Verschillende slaapmethodes

Waarschijnlijk heb je je suf gezocht op het internet naar een slaapmethode voor je kind. Of vraag je je af welke slaapmethode het beste werkt? Er zijn er namelijk genoeg te vinden. Ook ik werk met meerdere slaapmethodes. In 2020 heb ik mijn opleiding tot Baby- en Kinderslaapcoach gevolgd bij Baby Sleep Consultant. Dit is een erkende internationale opleiding met wetenschappelijke onderbouwing. Wetenschap en een holistische aanpak vormen de basis van de opleiding. Binnen de opleiding komen alle slaapmethodes aan bod, waardoor ik breed ben opgeleid, kan inspelen op elke situatie en altijd met een methode kan werken dat past bij een gezin.

Ik werk met een liefdevolle, effectieve en praktische aanpak om zoveel mogelijk baby’s en jonge kinderen aan meer slaap te helpen. Ritme, structuur, voorspelbaarheid en de vrijheid om keuzes te maken die passen binnen jouw opvoedstijl. Elk gezin heeft namelijk eigen voorkeuren en een eigen manier van opvoeden. Ik kijk naar alle factoren rondom slaap. Aan de hand van deze factoren, jouw persoonlijke situatie en opvoedstijl stem ik af op jouw kindje en wensen. De methodieken, waarmee ik werk, kan ik geheel personaliseren. We werken stap voor stap, waarin jouw grens en de grens van je kindje centraal staan. Dát is maatwerk.

Slaapmethode kiezen

Als alle randvoorwaarden dus op orde zijn, kun je je kindje met een slaapmethode leren om zelfstandig te slapen. Er zijn verschillende manieren en slaapmethodes om je kindje te gerust te stellen, te troosten en zelfstandig te leren slapen.

Elke slaapmethode heeft opties om het net wat anders in te vullen. Een slaapmethode kost tijd en vraagt om geduld en consequentie. Kies dus een methode waarvan je weet dat je dit de komende dagen/weken kunt volhouden. Methodes waarbij je veel fysiek aanwezig bent of contact hebt, vragen vaak om meer geduld. Daarom is het ook belangrijk om te kijken naar de draagkracht van de ouder.

Je kunt elke methode zo geleidelijk en stapsgewijs doen zoals jij wenst. Niet elke situatie vraagt om een stap voor stap aanpak, omdat dit fysiek of mentaal niet haalbaar is. Soms vinden ouders het lastig om in de kamer te blijven. Andere ouders vinden het lastig om de kamer kort te verlaten. Ook kan een ouder het liefst de situatie in de kamer oplossen en blijkt dat het kindje hier niet bij gebaat is. Vaak zijn dit temperamentvolle kinderen. Zij kunnen meer overstuur raken als er continue een ouder aanwezig is tot het slapen. Je kunt dit merken als je kindje bozer, harder en langer huilen of zich van je afzetten en afduwen. Je helpt je kindje daar niet mee. Een goede kinderslaapcoach helpt je hierbij en geeft jou vertrouwen.

De mate van jouw fysieke aanwezigheid, kan alleen jij bepalen. Wat je beweegredenen ook zijn, er is geen goed of fout. Kies datgene waar jij je comfortabel bij voelt.

Huilen tijdens slaaptraining

Welke slaapmethode je ook kiest, er zullen – in meerdere of mindere mate – tranen vallen. Ik zal niet beweren dat slaapcoaching volledig zonder huilen kan. Een leven zonder tranen bestaat niet! Als je een slaapmethode gaat gebruiken, ga je aan de slag met verandering van gedrag. Dit zorgt – heel begrijpelijk – ook voor tranen. Het is niet realistisch om van je kindje te verwachten dat hij of zij zonder te huilen een gewoonte gaat ontwennen én tegelijkertijd een nieuwe vaardigheid gaat leren. Zeker als een gewoonte al maandenlang bestaat.

Er zijn verschillende slaapmethodes om dit op te vangen. Jij mag kiezen of je dit in de kamer wilt oplossen of dat je de kamer zo nu en dan kort verlaat, om je kindje even ruimte te geven. Vervolgens keer je weer terug. Voor ieder wat wils! Soms is er bij een situatie haast geboden en als je het super zacht wilt doen, dan kost dat tijd. Niet elke situatie vraagt om dezelfde aanpak en ook niet elk kindje heeft hetzelfde temperament. Zelfs met de meest zachte benadering, kunnen kinderen huilen vanwege de verandering die je aanbrengt.

Of je kindje veel, lang, kort of weinig huilt, hangt ook af van het temperament. Vaak zijn het tranen uit frustratie, onbegrip of boosheid. Gelukkig zijn deze tranen tijdelijk, totdat je kindje het slapen onder de knie heeft. Als je kindje stress ervaart, maakt het lichaam het hormoon cortisol aan. Een stijging van cortisol komt ook voor als je kindje oververmoeid is of slecht eetgedrag vertoond. Goed slapende kinderen hebben automatisch een lager cortisol niveau. Dit betekent dat het verbeteren van slaap deze oververmoeidheid, slecht eetgedrag en huilen juist kan verminderen.

We kunnen van tevoren niet helemaal voorspellen hoe je kindje reageert als je de afhankelijke slaapassociaties weghaalt. Het is oké als je kindje gevoelens wilt uiten. Jij kiest hoe je dit als liefdevolle ouder opvangt.

Mijn benadering is dus geen ‘one-size-fits-all’, omdat geen enkel kind en opvoedstijl gelijk is. Ik kijk naar alle factoren rondom het slapen. Denk aan de slaapbasis, voeding, ritme en de slaapvaardigheden van je kindje. De aanpak sluit aan bij de slaapbehoeften van je kind, jouw wensen en opvoedstijl. Ik combineer jouw hulpvraag met de wetenschappelijke achtergrond van slaap en kan de methodes geheel personaliseren en afstemmen op jouw wensen en behoeften van je kind. Op een liefdevolle en effectieve manier help ik jouw kindje weer goed te slapen. Heb jij dus al van alles geprobeerd, maar lijkt niet te werken? Tijdens een slaaptraject maken we een persoonlijk plan op maat. Ben jij klaar voor jouw slaapoplossing?

Boek een gratis kennismakingsgesprek om de mogelijkheden te bespreken of boek direct één van de slaappakketten als jij er klaar voor bent!

Liefs, Marijke

 

Deel dit artikel

Lees meer blogs

15 oktober 2023

12 maanden slaapregressie

10 oktober 2023

Overgang ritme wintertijd

4 juni 2023

Vliegen en jetlag baby