Tijdstippen voeding baby

Tijdstippen voeding baby

Zowel voedingsstoffen als de tijdstippen waarop je baby eet of drinkt, hebben invloed op de slaap. Misschien ga je ervan uit dat tijdens slaapcoaching het enige dat voor mij belangrijk is om te weten: Wanneer gaat jouw baby naar bed? Als ik met ouders aan de slag ga om de slaap van hun kindje te verbeteren, heb ik ook altijd veel vragen rondom de voedingen van hun kind. Hieronder een aantal vragen op een rijtje. Deze vragen kun je jezelf ook stellen, zodat je meer inzicht krijgt in het eet- en slaappatroon van je baby.

  1. Wanneer eet je baby?
  2. Geef je borstvoeding of flesvoeding?
  3. Hoeveel voeding krijgt je baby overdag?
  4. Op welke tijdstippen krijgt je baby voedingen?
  5. Geef je voeding op verzoek of schema?
  6. Drinkt je baby volledige voedingen of zijn het vaak korte voedingen?
  7. Krijgt je baby nachtvoeding(en)?
  8. Eet je kind vaste voeding?
  9. Wanneer ben je begonnen met het introduceren van vaste voeding?
  10. Wat eet je kind voor vaste voeding?

Voeding en slaap

Als ik tijdens een slaaptraject kijk naar een logboek van ouders, waarin o.a. het slaap- en eetgedrag staat van hun kindje, kan ik vaak heel veel verklaren. Ik zal je meenemen in een aantal algemene voorbeelden.

Voorbeeld 1:
Als ik in een logboek lees, dat een 6 maanden oude baby een melkvoeding heeft gehad om 7:00 uur in de ochtend. Bij de opmerking staat beschreven dat dit een korte en snelle voeding was. De baby heeft bijvoorbeeld kort aan 1 kant van de borst gedronken of het flesje werd niet volledig opgedronken. Vervolgens staat er een onrustig of huilmoment beschreven om 8:30 uur, waarna de baby in bed werd gelegd vanwege het huilen. Dit ging met veel weerstand en de baby ging niet slapen. Door zowel de slaap- als voedingsmomenten in het logboek, kan je het huilmoment om 8:30 uur beter verklaren. De kans is groot dat deze baby nog niet moe was, maar nog honger had op dit tijdstip. De baby was nog niet toe aan een ochtenddutje. Uiteraard is dit een voorbeeld en niet toepasbaar op elke situatie van 6 maanden oude baby’s.

Voorbeeld 2:
Ook kan het zijn, dat je net bent begonnen met het introduceren van vaste voeding. Je baby is bijvoorbeeld 6 maanden oud. Ineens slaapt je baby niet meer zo goed door ‘s nachts. Jij hebt duidelijk geregistreerd in het logboek hoeveel ml flesvoeding je baby heeft gedronken overdag. Ik lees dat je baby om 17:30 uur een flink hapje gepureerde pompoen heeft gegeten. Vervolgens heeft je baby om 18:15 uur slechts 80ml gedronken voor bedtijd. Je baby werd die nacht eerder wakker dan normaal en leek honger te hebben, ondanks dat je baby hiervoor de nachten zonder voedingen kon doorkomen.

We zouden dan kunnen werken aan de timing van de vaste voeding om ervoor te zorgen, dat er voor bedtijd weer een volle fles wordt gedronken. Wetende dat de melkvoeding meer calorieën bevat dan het hapje pompoen. Als ik niet weet hoeveel jouw baby eet of drinkt gedurende de dag, kan ik daar niet makkelijk achterkomen. Een logboek bijhouden is dus heel zinvol. Ook dit is een voorbeeld en niet toepasbaar op elke situatie.

Voedingsschema

De timing van de voeding van je kindje, zijn dus een belangrijk onderdeel van de slaapcoaching. Ik raad ouders vaak aan om te beginnen met het introduceren van vaste voeding rond lunchtijd. Het voordeel van het aanbieden van het groentehapje rond lunchtijd, ten opzichte van de avond is, dat jouw baby voldoende tijd heeft om de voeding – op zijn minst voor een groot gedeelte – te verteren voor het middagdutje. Maar vooral, voordat jouw baby begint aan de lange nachtslaap. Op deze manier is er overdag genoeg tijd om een reactie op voeding te op te kunnen merken. Als je jouw baby een late avondmaaltijd hebt gegeven, kan het zijn dat het lichaam nog veel te verteren heeft. Dit is voor sommige baby’s een trigger om vaker wakker te worden ‘s nachts.

Als je werkt aan de slaap van je baby en wijzigingen aanbrengt, zorg er dan voor dat je de tijden van de melkvoedingen (flesvoeding of borstvoeding), vaste voeding en dutjes noteert. Je kunt veel nuttige inzichten krijgen als je aan het einde van de dag rustig het logboek bekijkt. Het geeft je inzicht in bepaalde patronen en onrustige slaapmomenten.

Regelmaat in de voedingsmomenten kunnen dus een positieve invloed hebben op de slaap van je kindje. Je zorgt er op deze manier voor, dat er voldoende balans is in de energieverdeling. Slapen met een te gevulde buik zorgt voor onrust en ook slapen met een hongergevoel is niet prettig. Je helpt het natuurlijke bioritme een handje met vaste momenten van eet-, slaap-, en wakkertijden. Dit kan allemaal de slaap positief beïnvloeden.

Ik ben geen voedingsdeskundige of arts, dus als je vermoedt dat je kindje een tekort heeft of allergisch reageert op voeding, raad ik je aan om contact op te nemen met je huisarts of het consultatiebureau. Advies en richtlijnen over voedingen komen altijd terug in mijn 1:1 slaapcoachingtrajecten. Als ik constateer dat er meer speelt rondom de voeding van je kind, verwijs ik je door naar een voedingsdeskundige. Wil jij ook graag persoonlijk slaap- en voedingsadvies? Kijk dan eens bij mijn 1:1 slaapcoaching of plan een telefonisch consult. Ik help je met liefde de slaap van je kindje verbeteren.

Liefs, Marijke

 

Deel dit artikel

Lees meer blogs

24 mei 2024

Huilen tijdens slaaptraining

13 april 2024

Droomvoeding geven

11 april 2024

Deelvoedingen