Mijn kind slaapt niet

Mijn kind slaapt niet

Mijn kind slaapt niet. Wat nu? Hoe vaak heb jij deze vraag de afgelopen dagen, weken of maanden ingetypt in Google? En heb je een duidelijk antwoord kregen op deze vraag? Veel kinderen slapen slecht, niet goed of onvoldoende voor de leeftijd. Of je nu een jonge baby, peuter of kleuter hebt. Wist jij dat 1 op de 4 kinderen – vroeg of laat – te maken krijgt met slaapproblemen? Je bent dus niet de enige ouder, die deze vraag stelt. Hoe kun je ervoor zorgen, dat je kind wél slaapt? 

Zelfstandig slapen

Allereerst, is belangrijk om te weten dat de overgangen van wakker naar slaperig worden en uiteindelijk in slaap vallen een vaardigheid is, die de meeste baby’s moeten leren. Niet elke baby kan dit uit zichzelf en veel baby’s hebben hier een beetje hulp bij nodig. Net zoals je baby na de geboorte niet binnen een paar weken kan kruipen, lopen en praten, lukt het veel baby’s niet om makkelijk zelf in slaap te vallen. Deze overgangen moet je kindje eerst onder de knie krijgen, voordat je kindje daadwerkelijk zelfstandig in slaap kan vallen en kan gaan doorslapen.

Een belangrijke rol in het slapen, is het temperament van je kindje en jullie opvoeding. Elke (slaap)situatie, elk kindje en elk vorm van ouderschap is uniek. Van pasgeboren baby’s kunnen we bijvoorbeeld niet verwachten dat ze ‘s nachts doorslapen. Je baby heeft simpelweg nog voeding(en) nodig in de nacht, geborgenheid of een luier dat verschoond moet worden. Elke situatie vraagt dus om een andere en persoonlijke aanpak.

Het ene kindje heeft moeite met zelfstandig in slaap vallen, het andere kind kan niet goed doorslapen, weer een ander kind huilt bij het naar bed brengen en sommige baby’s doen alleen maar korte dutjes of zelfs hazenslaapjes. Ook is het slapen bij baby’s een ander proces, dan bij peuters en kleuters. Oudere kinderen hebben bijvoorbeeld een sterke eigen wil en kunnen je vertellen wat ze wel of niet willen. Terwijl baby’s veelal communiceren door te huilen. Of het nu tranen zijn van verdriet, honger, een vieze luier, vermoeidheid of frustratie.

Het kan ook betekenen, dat jouw peuter als baby altijd een goede slaper is geweest en nu op latere leeftijd ineens niet meer naar bed wil, veel protesteert of alleen maar kan slapen met een ouder erbij. Sommige kleuters roepen ineens ’s nachts om een ouder of staan naast je bed. Zoals je leest, brengt elke leeftijdscategorie weer eigen uitdagingen met zich mee. Daarom heeft elk kindje een andere benadering nodig om te leren in een fijn slaapritme te komen. Er zijn gelukkig genoeg mogelijkheden om ervoor te zorgen, dat óók jouw kind lekker gaat slapen.

Veelvoorkomende slaapproblemen

Tijdens slaapcoaching trajecten met ouders komen er  veel – dezelfde – onderwerpen aan bod. Hieronder een lijstje van veel voorkomende slaapproblemen waar ouders tegenaan lopen en waar ik gezinnen bij help.

  • Kindjes die niet zelf in slaap kunnen vallen.
  • Kindjes die niet door kunnen slapen – dutjes en/of ‘s nachts.
  • Geen ritme overdag.
  • Hazenslaapjes van 20-30 minuten.
  • Korte dutjes van 1 slaapcyclus – 45 minuten.
  • ‘s Nachts veel wakker worden.
  • Vroeg wakker worden – tussen 4:00-6:00 uur.
  • Speen steeds moeten terugstoppen.
  • Nachtvoedingen geven – die afgebouwd kunnen worden.
  • Alleen in slaap kunnen vallen aan de borst of fles.
  • Andere slaapassociaties, zoals alleen in slaap kunnen vallen: met een ouder erbij, wiegen, wandelen, handje vasthouden, d.m.v. een voeding.
  • Protest bij het naar bed brengen.
  • Peuters en kleuters die treuzelen/bedtijdstrijd.
  • Peuters en kleuters die hun bed uitkomen.
  • Peuters en kleuters die een ouder roepen.

Ik geef je graag een stappenplan mee, die je zelf kunt nalopen als jouw kind niet slaapt. Deze stappen zijn de basis bij elk slaapprobleem. Voordat je aan de slag gaat met het verbeteren van de slaap, is het belangrijk dat je een medische stoorzender kunt uitsluiten. Een onderliggende medische oorzaak (oorontstekingen, koorts, eczeem, allergie, reflux e.d.) kan ervoor zorgen, dat het je kindje simpelweg niet lukt om te slapen. Als je hieraan twijfelt, raad ik je aan om eerst contact op te nemen met je huisarts.

Stap 1: Slaapomgeving
Zorg ervoor dat de slaapomgeving waar je kindje gaat slapen, zo optimaal mogelijk zijn. Denk dan aan een pikdonkere en rustige slaapkamer, weinig afleiding en prikkels, een veilige slaapplek, weinig/geen omgevingsgeluiden. Je kunt geluiden maskeren met white noise. Zorg voor een voorspelbaar bedtijdritueel voor elk slaapmoment. Je maakt het je kindje makkelijker om te kunnen slapen, door de omstandigheden zo fijn mogelijk te maken.

Stap 2: Wakkertijden
Houd rekening met de slaapsignalen en de wakkertijden van je kindje. Zorg ervoor, dat de timing waarop je je kindje naar bed brengt zo ideaal mogelijk is. Op deze manier zorg je ervoor dat je kindje moe, maar niet over- of ondervermoeid naar bed gaat. Een overzicht met wakkertijden, het aantal slaapuren per dag en aantal dutjes per dag, kun je terug vinden in mijn slaapgidsen. Net zoals voorbeelden van routines per leeftijd.

Stap 3: Ritme
Volg een routine dat past bij de leeftijd van je kindje. Regelmaat in wakker-, slaap-, en eetmomenten vinden kinderen heel fijn. Net zoals de spreiding en verdeling van de slaapuren over het aantal dutjes.

Stap 4: Honger
Geef je kindje overdag voldoende voeding. Een kindje dat met honger naar bed gaat, zal wakker blijven worden. Je kunt dan elke slaapmethode toepassen, maar niets zal waarschijnlijk werken omdat je kindje honger heeft.

Stap 5: Zelfstandig slapen
Vervolgens kun je werken aan de slaapvaardigheden van je kindje. Ga geleidelijk aan de slag met het zelfstandig in bed leren slapen. Lukt het je kindje (nog) niet om zelf in slaap te vallen of verder te slapen? Heeft je kindje nog een nachtvoeding nodig of is er een andere vorm van hulp nodig bij het in- en doorslapen? Er zijn verschillende mogelijkheden om tot de juiste oplossing te komen. Dit bespreek ik persoonlijk met ouders, omdat de wensen uiteen kunnen lopen.

Wekelijks help ik ouders door middel van 1:1 slaapcoaching trajecten en losse telefonische consulten of mailconsulten om hun kindje (weer) te laten slapen. Er is een oplossing die voor jouw kindje en gezin werkt. Ik help je met liefde deze te vinden. Met alle vrijheid om keuzes te maken die passen binnen jouw opvoedstijl! Wil je graag vrijblijvend kennismaken? Let’s meet!

Liefs, Marijke

Deel dit artikel

Lees meer blogs

24 mei 2024

Huilen tijdens slaaptraining

13 april 2024

Droomvoeding geven

11 april 2024

Deelvoedingen