12 maanden slaapregressie

12 maanden slaapregressie

Wat vliegt de tijd! Je kindje is 1 jaar en zit waarschijnlijk nauwelijks meer stil, ontdekt de wereld en wordt nu steeds zelfstandiger. Rond de leeftijd van 12 maanden vinden er een aantal fysieke en ook mentale ontwikkelingen plaats. Hierdoor kan het slaapritme en het slaapgedrag van je kindje plotseling veranderen. Dit heeft allemaal te maken met de 12 maanden slaapregressie. Lees je mee?

Wat is de slaapregressie van 12 maanden

Hoe graag je dit niet wilt toegeven: je kleine baby groeit langzaam uit tot een kleine peuter. Het eerste levensjaar gaat vaak ontzettend snel en bestaat uit veel mijlpalen. Rond de leeftijd van 12 maanden zijn kinderen zich steeds meer bewust van de wereld om zich heen en hun rol daarin. Ze beginnen steeds meer hun wensen en behoeften te communiceren. Kinderen krijgen nu echt een eigen willetje en laten dit – soms nogal duidelijk en aandringend – merken. Er gebeurt veel in het brein van je kindje.

Daarnaast leert je kindje voor het eerst los staan en zet misschien al de eerste stapjes. Ook de taalontwikkeling maakt een grote sprong en sommige dreumesen zeggen al ‘papa’ of ‘mama’. Al deze ontwikkelingen komen samen tijdens de 12 maanden slaapregressie.

Tijdens slaapregressies zien we vaak een aantal grote fysieke ontwikkelingssprongen, zoals (om)rollen, kruipen, zitten, staan of lopen. Gecombineerd met ontwikkelingen op een ander vlak, zoals verlatingsangst, taalontwikkeling, vaste voeding leren eten. Wanneer deze vaardigheden zich voordoen, kan dit ervoor zorgen dat de slaap ineens een stap achteruit gaat.

Een slaapregressie duurt meestal 2-6 weken. Je kunt merken dat je kindje nieuwe vaardigheden aan het leren is en waar hij voorheen goed sliep, plotseling vaker wakker wordt, dutjes weigert en moeite heeft om zonder reden tot rust te komen of te gaan slapen.

Hoe herken je de 12 maanden slaapregressie

De signalen van deze achteruitgang in de slaap kun je herkennen aan het weigeren van het ochtenddutje, moeite met in slaap vallen tijdens dutjes en/of bedtijd, korte dutjes en vaker wakker in de nacht. Het meest kenmerkende aan de 12 maanden slaapregressie is het weigeren van het ochtenddutje. Dit kan ertoe leiden dat ouders denken dat hun kindje eraan toe is om over te stappen op één dutje per dag. In de meeste gevallen is dit veel te vroeg en zorgt dit eerder voor slaapproblemen, dan voor een slaapoplossing!

De meeste kinderen zijn toe aan één dutje per dag rond de leeftijd van 15-18 maanden. Wanneer je het ochtenddutje te vroeg overslaat kunnen er juist slaapproblemen ontstaan, waaronder: vroeg wakker worden in de ochtend. Te weinig slaap op een te jonge leeftijd kan namelijk leiden tot een vicieuze cirkel van oververmoeidheid. Dit kan de nachten gaan verstoren, vroeg wakker worden in de hand helpen en je kindje kan ook het middagdutje gaan weigeren door vermoeidheid.

Het is dus belangrijk dat je zowel het ochtenddutje als het middagdutje blijft aanbieden en stimuleren. Juist als je kindje tijdens de 12 maanden slaapregressie de slaap weigert. Je kindje heeft veel te verwerken en heeft slaap hard nodig.

Signalen 12 maanden slaapregressie

  • Verandering in het slaapritme.
  • Weigeren van het ochtenddutje.
  • Vaker wakker in de nacht.
  • Moeite om in slaap te vallen.
  • Weerstand bij het in bed leggen.
  • Korte dutjes.
  • Vroeg wakker.
  • Oververmoeidheid.
  • Meer of minder hongerbehoefte.
  • Huileriger of hangeriger dan voorheen.
  • Verzet, krijsen en moeilijk te kalmeren.

Je baby helpen tijdens 12 maanden slaapregressie

Je dreumes wilt niet slapen en protesteert bij het naar bed gaan. Door alle ontwikkelingen, kun je merken dat je kindje moe of zelfs oververmoeid is. Ondanks dat je dreumes minder goed slaapt, is voldoende slaap ontzettend belangrijk. Door goed te slapen kan je dreumes alle indrukken verwerken. Met onderstaande tips kun je de slaap van je kindje ondersteunen.

Ritme:
Rond de 12 maanden slaapregressie zien we vaak dat kindjes het ochtenddutje weigeren. Toch adviseer ik om dit niet te snel te doen. De meeste baby’s zijn pas rond de leeftijd van 15-18 maanden klaar voor 1 langer middagdutje. Blijf dus telkens het ochtenddutje toch aanbieden. Ook als het niet lukt om te slapen en je kindje rustig is of even in bed speelt, is dat prima. De kans is groot, dat je dreumes na de 12 maanden slaapregressie toch weer gaat slapen tijdens het ochtenddutje.

Zelfstandig slapen:
Kindjes die altijd al een slechte slaper zijn geweest, ervaren slaapregressies vaak intenser en met meer onrust. Het kan nodig zijn om je dreumes wat meer te helpen tijdens het in slaap vallen, maar wees consistent en duidelijk. Je dreumes weet goed wat hij wel of niet wilt en zijn al hartstikke slim om dit voor elkaar te krijgen.

Wees dus alert op nieuwe afhankelijke slaapgewoontes, zoals in slaap wiegen, een voeding geven of bij jou in slaap vallen. Als het hiervoor niet nodig is geweest om je kindje in slaap te helpen, is dit niet het moment om een nieuwe gewoonte te beginnen. Tijdens een slaapregressie is je kindje niet verleerd om zelfstandig te slapen.

Elke keer als je dreumes wakker wordt en je doet een nieuwe poging om je kindje snel weer in slaap te krijgen – bijvoorbeeld door bij jou in bed te leggen – zal er een volgende keer nog meer weerstand komen rondom het in slaap vallen. Je hoeft niet af te wijken van een duidelijke en voorspelbare aanpak. Je kunt ook op een liefdevolle manier reageren en tegelijkertijd nieuwe slaapassociaties voorkomen. Zeker als het associaties zijn waar je niet op lange termijn aan vast wilt houden.

Is dit je niet gelukt? Op elke leeftijd kun je slaapassociaties afleren. Er zijn verschillende slaapmethodes om je kindje te leren zelfstandig in bed te slapen. Veel ouders vinden het fijn om hier begeleiding bij te krijgen en/of een slaapmethode te personaliseren.

Bedtijdritueel:
Kinderen gedijen doorgaans goed op voorspelbaarheid en routines. Ook oudere kindjes geeft dit rust en houvast. Dit geldt ook voor een consistent bedtijdritueel voor elk slaapmoment. Het ritueel – met een vaste volgorde van handelingen – helpt je kindje voor te bereiden dat er een slaapje aankomt. Hierdoor kun je onrust voor bedtijd verminderen. Je kunt het bedtijdritueel wat uitgebreider maken als je kindje meer protesteert tijdens bedtijd. Zorg ervoor dat je voldoende 1 op 1 tijd hebt voor het slapengaan.

Beweging:
Je kindje heeft nu de leeftijd waarop genoeg beweging en fysieke uitdaging kan helpen om beter te slapen. Je kindje is druk bezig met optrekken of leren lopen en heeft het nodig om overdag veel te oefenen. Hierdoor zal je dreumes fysiek moe zijn en daardoor makkelijker in slaap kunnen vallen. Zorg dus voor voldoende fysieke uitdaging. Ga overdag lekker naar buiten en zoek activiteiten die jouw kindje leuk vindt.

Door de 12 maanden slaapregressie kan het slaapgedrag van je kindje plotseling veranderen. Lukt het niet goed om zelf door de 12 maanden slaapregressie heen te komen? Slaapt je kindje weinig of is er onrust? Zijn er nieuwe slaapgewoonten ontstaan en wil je hier graag vanaf? Dit lukt vaak sneller dan je denkt!

Kindjes zijn op deze leeftijd echt klaar om te slapen zonder onderbreking, maar weten soms even niet (meer) hoe! Boek een gratis kennismakingsgesprek om de mogelijkheden te bespreken of boek direct één van de slaappakketten als jij er klaar voor bent!

Liefs, Marijke

Deel dit artikel

Lees meer blogs

12 januari 2024

Slaapmethodes

10 oktober 2023

Overgang ritme wintertijd

4 juni 2023

Vliegen en jetlag baby