Kinderen en slaap tijdens de feestdagen

Kinderen en slaap tijdens de feestdagen

De feestdagen komen eraan! Sinterklaas is allang terug in Spanje en volgende week staan de kerstdagen en Oud & Nieuw weer voor de deur. Misschien ben je lekker vrij of moet je juist werken rond deze dagen. Hoe dan ook: Het is vaak een drukke en gezellige tijd met een heleboel prikkels. De combinatie van kinderen en slaap tijdens de feestdagen is vaak een uitdaging. Voor kinderen kunnen de feestdagen spanning opleveren en je wilt zelf ook zo uitgerust mogelijk de dagen doorkomen. In deze blog geef ik je tips rondom het slapen van je kindje tijdens de feestdagen.

De bekende 3 R’en

Het kan een uitdaging zijn om je kindje voldoende te laten slapen gedurende de feestdagen. Veel kinderen gaan toch wel wat later naar bed in de vakantie en ritme is vaak ver te zoeken. Misschien blijven jullie een nachtje logeren bij opa’s en oma’s of je kindje moet op een andere plek slapen dan thuis. De dagen zijn vaak drukker en rommeliger dan normaal. Er zijn veel prikkels en geluiden en het ene kindje is daar gevoeliger voor dan de ander. Dat het overweldigend kan zijn, is 1 ding wat zeker is. Je bent meer onderweg, er is visite en familiebezoek. Allemaal heel gezellig, maar het kunnen ook onrustige dagen zijn.

Zowel kinderen als volwassenen moeten deze indrukken verwerken. Dit kan ervoor zorgen, dat jouw kindje onrustig slaapt tijdens dutjes, moeilijker in slaap komt bij bedtijd of ineens veel wakker is ‘s nachts. Geen paniek! Ik geef je graag een aantal tips, zodat je de feestdagen met zo min mogelijk stress en zoveel mogelijk plezier tegemoet kunt gaan.

Tip 1: Rust
Zorg voor zoveel mogelijk balans overdag tussen activiteiten (visite, buiten wandelen en ravotten, eten met z’n allen, spelen) en momenten van rust (je even afzonderen tijdens het voeden van je kindje, boekje lezen, rustig een puzzeltje maken, bedtijdritueel, slapen), zodat je kindje tussendoor alle indrukken kan verwerken en momenten heeft om te ontladen.

Tip 2: Ritme
Probeer – waar het mogelijk is – je vast te houden aan het ‘normale’ ritme qua voedingsmomenten en slaapmomenten. Zeker bij kinderen onder de leeftijd van 2 jaar oud is een voorspelbare routine belangrijk om oververmoeidheid te voorkomen. Oververmoeidheid zorgt voor slecht slapen, zowel tijdens dutjes als in de nacht.

Tip 3: Regelmaat
Houd zo veel mogelijk hetzelfde bedtijdritueel aan als thuis. Juist als je kindje ergens anders slaapt of gaat logeren. Dit zorgt voor een vertrouwd gevoel en veiligheid, waardoor het je kindje beter lukt om rustig te gaan slapen. Als je kindje niet thuis in zijn of haar eigen bed kan slapen, kun je wel spullen van thuis meenemen. Denk dan aan: de slaapzak, knuffel, de speen, white noise om geluiden te maskeren en eventueel het hoeslaken waar de vertrouwde geur aan zit.

Dutjes tijdens de feestdagen

Het is natuurlijk geen ramp als de dagen anders verlopen dan je normaal gewend bent. Dit hoort er ook een beetje bij. Als jouw kindje al in een fijn ritme zit en de slaapbasis is goed, dan zul je zien dat je kindje na de feestdagen snel weer het oude ritme kan oppakken. Het kan tijdens de feestdagen even puzzelen zijn, hoe je het beste kunt omgaan met een ander slaapritme. Hieronder geef ik je tips om het slapen soepeler te laten verlopen tijdens de feestdagen.

Tip 1: Powernap
Als je kindje al wat ouder is en je wilt graag dat hij of zij bij het kerstdiner kan aanschuiven, dan kun je een korte powernap inzetten tussen 16:00-17:00 uur. Dit zorgt ervoor, dat je kindje voor een keer wat langer kan ‘opblijven’ en tijdens de kerstmaaltijd erbij is. Voor jonge baby’s daarentegen, heeft het nog geen zin om bij het kerstdiner aan te schuiven. Je baby heeft er simpelweg nog niet zoveel aan en zal hoogstwaarschijnlijk overprikkeld raken. Probeer zoveel mogelijk de normale bedtijd aan te houden voor je baby.

Tip 2: Buitenlucht
Ga overdag lekker naar buiten met je gezin en maak een frisse winterse wandeling! Voor veel families is dit een traditie tijdens de kerstdagen. Je kunt een kerstwandeling precies plannen tijdens een dutje van je baby. Maak gebruik van de kinderwagen of draagzak. Probeer daarnaast om je baby minimaal 1 langer dutje in eigen bed te laten doen. Dit kan helpen om oververmoeidheid te voorkomen.

Tip 3: Timing
Als jullie in de avond naar huis moeten rijden, is de kans groot dat je kindje uit vermoeidheid in de auto in slaap valt. Misschien een onhandige timing, maar ook hier kun je je op voorbereiden. Voordat je vertrekt kun je alvast een schone luier, slaapzak en/of pyjama aantrekken. Als het nodig is, geef je je baby alvast een voeding voordat je de auto instapt. Als jouw kindje eenmaal in de auto in slaap is gevallen, kun je op deze manier makkelijk de overgang maken als je thuis aankomt. Je tilt je kindje rustig en voorzichtig uit de auto. Omdat je kindje al slaap-klaar is, kun je direct naar zijn of haar eigen bedje. Fingers crossed dat je kindje blijft slapen of snel weer in slaap valt!

Slapen tijdens de jaarwisseling

Veel ouders zijn bang dat hun kindje wakker wordt tijdens de jaarwisseling. De meeste kinderen hebben rond 00:00 uur hun diepste slaap. Dit zorgt ervoor, dat kinderen over het algemeen niet snel wakker worden van vuurwerk of andere geluiden. Misschien herken je het wel als je zelf in de avond naar boven gaat, geluid maakt in de badkamer of in de avond je verjaardag viert. Je kindje wordt er niet wakker van. Tot de leeftijd van 4 jaar zou ik daarom adviseren om je kindje lekker te laten doorslapen tijdens de jaarwisseling. De kans is groot, dat je kindje er niets van meekrijgt.

Ritme na de feestdagen

Is het ritme na de feestdagen ver te zoeken? Misschien heb je veel ondernomen, dutjes on the go, de tijden waarop er geslapen werd was anders, de slaapplek was niet altijd thuis en de lengte van de dutjes waren een stuk korter. De kans op oververmoeidheid of een overprikkeld kindje is een stukje groter. Ook al zijn de feestdagen voorbij, je kunt dit nog een aantal dagen merken aan het (slaap)gedrag van je kindje. Ook dit is natuurlijk geen ramp! Wel is het fijn om na de feestdagen weer in het oude vertrouwde ritme te komen.

Geef je kindje een aantal dagen de tijd om goed uit te rusten van de drukke dagen. Plan na de feestdagen niet te veel afspraken buiten de deur en zorg tijdelijk voor voorspelbaarheid qua dutjes, voedingen en bedtijd. Op deze manier komt je kindje het snelst weer in een fijne routine.

Adem in, adem uit! Probeer niet te veel te stressen, laat het af en toe los en geniet van deze dagen! Ik wens jullie allemaal gezellige en liefdevolle feestdagen toe. Met hopelijk een stille nacht 😉

Wil jij vóór of na de feestdagen aan de slag met het slapen van je kindje? Neem dan eens een kijkje bij mijn slaapgidsen. De slaapgidsen zijn de ultieme voorbereiding om een fijne slaapbasis te creëren en een ritme aan te houden, passend bij de leeftijd van je kindje. Lukt het je na de feestdagen niet goed om het ritme terug te krijgen? Overweeg dan een eenmalig mailconsult of telefonisch consult, zodat je het slaapritme weer op de rit krijgt.

Liefs, Marijke

Deel dit artikel

Lees meer blogs

12 januari 2024

Slaapmethodes

15 oktober 2023

12 maanden slaapregressie

10 oktober 2023

Overgang ritme wintertijd