Slapen op vakantie

Slapen op vakantie

De zomervakantie komt eraan! Veel gezinnen gaan op vakantie en als je niet gaat, ben je waarschijnlijk wel een paar weken vrij. Ga je op vakantie in eigen land? Blijf je lekker thuis met het gezin? Reis je door Europa? Of staat er een verre bestemming op de planning? Reizen met jonge kinderen kan soms best wat stress opleveren. Een vakantie naar een land met tijdverschil misschien wel dubbel zoveel stress. Je krijgt te maken met een jetlag, wat kan voelen als de overgang van winter- naar zomertijd (of andersom). Zowel voor jou, als voor baby’s en jonge kinderen is dit best even schakelen. Relax! Als jij relaxed bent, is de kans groter dat je kindje dat ook is op vakantie. In deze blog deel ik tips over hoe je het slapen op vakantie soepeler kan laten verlopen.

Tips voor het slapen op vakantie

Misschien maak je je zorgen over hoe jouw kindje gaat slapen op vakantie. Hoe zullen de dutjes gaan en de nachten? Het kan best even spannend zijn als je kindje ineens in een ander ritme slaapt op vakantie. Ineens in een andere omgeving slapen is voor sommige kindjes best een uitdaging. Het ene kindje is hier natuurlijk meer gevoelig voor, dan het andere kind. Het is in elk geval heel logisch als jouw kindje moet wennen aan de nieuwe omgeving en daardoor onrustiger slaapt.

Er zijn veel veranderingen. De slaapomgeving is anders en misschien is de kamer lichter dan thuis. De temperatuur is waarschijnlijk warmer dan in Nederland of je kindje moet slapen met airco aan. Het slaapritme zal anders zijn, maar ook het voedingsschema of je hebt te maken met een (groot) tijdsverschil en dus een jetlag. Hieronder een aantal tips over hoe je kindje snel gewend kan raken aan het slapen op vakantie.

Tip 1: Spullen van thuis
Neem als je op vakantie gaat altijd spullen mee die je thuis ook gebruikt. Vooral spullen waar je kindje een link mee heeft als het gaat om het slapen. Je kunt denken aan: white noise, de speen, een knuffeldoekje of favoriet knuffeltje, slaapzak, lakens van thuis of een nachtlampje. Op deze manier kun je de nieuwe slaapomgeving van je kindje een beetje vertrouwd maken. Je kindje zal de spullen van thuis herkennen, de geur zit eraan en dat geeft een gevoel van veiligheid.

Tip 2: Bedtijdritueel
Zorg ervoor, dat je op vakantie ook een voorspelbaar bedtijdritueel doet voor de dutjes en bedtijd. Het liefst het ritueel, zoals je thuis ook doet. Voorspelbaarheid en herkenbaarheid rondom het slapen geeft je kindje ook rust en houvast. Je kunt de eerste dagen op vakantie ook wat langer de tijd nemen voor het bedtijdritueel. Vlak voor het slapengaan wat langer 1 op 1 tijd met je kind is belangrijk. Zeker de eerste dag is het heel normaal, dat je kindje een beetje gedesoriënteerd is in de nieuwe slaapomgeving. Maak het allemaal dus zo voorspelbaar mogelijk.

Tip 3: Donkere slaapkamer
Op vakantie is de kans groot dat de slaapomgeving niet zo donker is als thuis. Neem daarom voor de zekerheid een rol vuilniszakken mee en tape, zodat je het licht altijd kunt blokkeren in de kamer waar je kindje slaapt. Je kunt ook verduisterende doeken aanschaffen, die speciaal zijn gemaakt om mee te nemen op reis.

Tip 4: Dutjes on the go
Misschien onderneem je veel activiteiten tijdens je vakantie en is een bedje tijdens een dutje niet altijd beschikbaar. Waarschijnlijk slaapt je kindje veel onderweg, bijvoorbeeld in de auto, de draagzak of kinderwagen. Gelukkig is dit ook altijd een optie. Daarnaast kun je een campingbedje meenemen, die je kunt uitklappen op het strand. Als je wat meer ritme wilt aanhouden, kun je een dutje ‘plannen’ tijdens een autorit, onderweg naar een activiteit. Probeer balans te vinden in dutjes on the go en dutjes in eigen bed.

Tip 5: Ritme op vakantie
Het ritme kan soms ver te zoeken zijn. Misschien merk je dat je kindje erg moe is door de warmte of activiteiten die jullie ondernemen. Kinderen moeten deze indrukken allemaal verwerken. Als je kindje erg moe is aan het einde van de dag, kun je hem of haar altijd eerder in bed leggen dan normaal. Als je juist in de avond wat later eet dan normaal en jouw kindje doet allang geen namiddagdutje meer, dan kun je deze ook tijdelijk introduceren op vakantie. Op deze manier kun je de bedtijd wat verlaten. Probeer wel altijd zoveel mogelijk rekening te houden met de maximale wakkertijden van je kindje. Zeker als je een jonge baby hebt. Je wilt liever niet met een oververmoeid kind zitten, want dit zorgt uiteindelijk alleen maar voor meer onrust.

Andere tijdzone

Help! Je maakt een lange buitenlandse vlucht. Dat op zich kan al stress opleveren bij ouders, omdat je lang in het vliegtuig zit met een jonge baby. Eenmaal op bestemming wil je het liefst dat je kindje zo snel mogelijk gewend raakt aan de nieuwe tijdzone.

Direct in het nieuwe ritme
Het is belangrijk om direct de lokale tijd te volgen van het land waar je bent. Houd daar geen rekening meer met de tijdstippen in Nederland. Dit zorgt er alleen maar voor dat het langer gaat duren om in het nieuwe ritme te komen. Ga overdag veel naar buiten met je kindje. Daglicht is namelijk een heel belangrijke factor als het gaat om het instellen van de biologische klok. Dit geldt voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Ook al is het in Nederland ‘normaal gesproken’ midden in de nacht, dan ga je op je nieuwe vakantiebestemming mee in het ritme.

Het is natuurlijk niet erg als het slaap- en voedingsschema er anders uitziet op vakantie. Accepteer dat het anders gaat dan thuis. Het is tijdelijk en daar is het ook vakantie voor. Probeer het ook een beetje los te laten en te genieten van de vakantie. Zodra je thuis bent, pak je het oude ritme weer op!

Geniet van je vakantie!

Het oppakken van een nieuw ritme op vakantie kan een aantal dagen duren. Neem er rustig de tijd voor, zodat jullie allemaal kunnen wennen. Als de slaapbasis van je kindje goed is, zul je merken dat je sneller in het vertrouwde ritme zit. Heb je na de vakantie hulp nodig om de slaap weer goed te krijgen? Wil je weten wat een goed ritme is? Plan gerust een afspraak in voor persoonlijk advies. Ik help je met liefde verder. Ook kan mijn slaapgidsen kunnen je helpen om meer rust te creëren en het ritme terug te krijgen.

Liefs, Marijke

Deel dit artikel

Lees meer blogs

24 mei 2024

Huilen tijdens slaaptraining

13 april 2024

Droomvoeding geven

11 april 2024

Deelvoedingen