Overgang ritme wintertijd

Overgang ritme wintertijd

De overgang van het ritme naar wintertijd staat voor de deur. Iets waar de meeste ouders niet naar uitkijken, omdat – zelfs met goede slapers – het ritme compleet in de war kan raken. Wat betekent de overgang naar wintertijd nou eigenlijk voor de slaap van je kind? In deze blog geef ik je een actieplan, hoe je kunt omgaan als de klok een uur achteruitgaat.

Biologische klok instellen

Het laatste weekend van oktober is het zover! De klok gaat een uur achteruit. In feite kun je dus een uur langer slapen, maar dat is iets wat de meeste kindjes niet doen. Waar je normaal je kindje om 19:00 uur in bed ligt, wordt dat straks – gevoelsmatig – 18:00 uur. Dit betekent ook dat kinderen die normaal gesproken tot 6:00 uur slapen, straks 5:00 uur kunnen wakker worden. Dat is vroeg en voor sommige kinderen veroorzaakt dit een slaapprobleem.

Het biologische ritme van baby’s, kinderen en volwassenen wordt o.a. ingesteld door de factoren: licht, donker, voeding en sociale interactie. Deze factoren kun je gebruiken als het gaat om een verschuiving van het ritme. Het doel is om de slaap, voeding en sociale interactie in kleine stappen in de loop van de week te verschuiven.

Om je kindje te helpen met deze veranderingen, kan het helpen om in de ochtend en in de namiddag het daglicht op te zoeken. In de ochtend is het vroeger licht, dus je kunt lekker naar buiten voor frisse lucht. Daarnaast is het belangrijk, om de kamer van je kindje goed donker te maken. Dit mag echt pikdonker zijn, zodat je kindje melatonine kan aanmaken. Melatonine is het slaaphormoon dat nodig is om slaperig te worden. Laat je kindje dus altijd in een donkere kamer slapen.

Blijf daarnaast zoveel mogelijk je huidige routines volgen, waaronder het bedtijdritueel. Dit geeft je kindje houvast en voorspelbaarheid rondom de slaapmomenten. Ook voldoende beweging en fysieke activiteiten zijn belangrijk om de slaap te bevorderen. Lekker naar buiten dus. Ook als het grijs is buiten, is het belangrijk om daglicht op te vangen.

Nieuw ritme

Er zijn aantal dingen die je kunt doen om je kindje – en het hele gezin – te ondersteunen tijdens de overgang van het ritme naar de wintertijd. Ik heb een actieplan voor je uitgeschreven met drie manieren om je aan te passen aan het nieuwe ritme. In het voorbeeld ga ik uit van een gemiddelde dag tussen 7:00-19:00 uur. Als jouw dagen van 6:00-19:00 uur zijn of van 6:30-19:00 uur kun je natuurlijk hetzelfde plan volgen.

Actieplan

Geleidelijk verschuiven
Een fijne manier om de biologische klok te laten wennen aan de verandering, is door om de 2 dagen met 15 minuten het ritme te verschuiven. Verplaats elke paar dagen de dutjes, voedingen en speeltijden van je kindje met 15 minuten vooruit. Net zolang totdat je in ongeveer 1 week een uur vooruit bent gegaan. Tegen de tijd dat de klok wordt verzet, zit je kindje al in het nieuwe ritme. Dit is vaak een fijne manier voor gevoelige kindjes.

VOORBEELD SCHEMA
Huidige slaaptijden kindje: 6:30 uur wakker – 12:30 uur middagdutje – 18:30 uur.

Maandag & dinsdag:
6:45 uur – opstaan
12:45 uur – middagdutje
18:45 uur – bedtijd

Woensdag & donderdag:
7:00 uur – opstaan
13:00 uur – middagdutje
19:00 uur – bedtijd

Vrijdag & zaterdag:
7:15 uur – opstaan
13:15 uur – middagdutje
19:15 uur – bedtijd

Zondag:
6:30 uur – opstaan – wintertijd gaat in & alles is 1 uur ‘later’ dan normaal
12:30 uur – middagdutje
18:30 uur – bedtijd

In één keer verschuiven
Je laat je kindje cold-turkey in het nieuwe ritme meegaan. Je past dus niets aan en volgt zondag gewoon het normale ritme met de nieuwe tijden. Sommige kindjes kunnen goed omgaan met verandering en pakken het nieuwe ritme vrijwel direct op. Het kan ook een aantal dagen duren, voordat je kindje helemaal in het nieuwe ritme zit. Let erop, dat je alles in het ritme verschuift naar de nieuwe tijd. Alle slaapmomenten, voedingsmomenten en speelmomenten. De biologische klok past zich na een aantal dagen vanzelf aan.

Achteraf geleidelijk verschuiven
Omdat de biologische klok een aantal dagen nodig heeft om aan het nieuwe ritme te wennen, kun je er ook voor kiezen om vanaf zondag – als de klok een uur achteruit is gezet – een aantal dagen de tijd te nemen om geleidelijk het ritme aan te passen. Je hebt dus vooraf niets gedaan. Vanaf zondag neem je geleidelijk de tijd om opstaan, de tijden van dutjes en bedtijd met 15 minuten te verschuiven. Dit doe je op dezelfde manier als optie 1, maar dan achteraf in plaats van vooraf. Bij alle opties is het belangrijk, dat je zowel de slaap,- voedings,- en speelmomenten verschuift.

Ben je het ritme kwijt na de overgang en wil je graag hulp bij het creëren van een fijne slaapritme? Ik help je graag bij vragen over ritme of andere slaapgerelateerde problemen. Overweeg een slaaptraject of telefonisch slaapconsult. Wil je weten of je op de goede weg bent met de routine? Een mailconsult kan heel zinvol zijn.

Liefs, Marijke

Deel dit artikel

Lees meer blogs

12 januari 2024

Slaapmethodes

15 oktober 2023

12 maanden slaapregressie

4 juni 2023

Vliegen en jetlag baby